Mare Britannicum richt zich op de verhalen die zich afspelen in het landschap van Duinkerke en op het Kanaal; een visueel verhaal dat de strijd van vluchtelingen onderzoekt. Geïnspireerd door de traditie van landschapsfotografie wordt het visuele beeld gebruikt om de complexe lagen van menselijke ervaringen over te brengen. De landschappen zijn geen loutere achtergronden; ze getuigen van de verhalen van de velen die hun toevlucht hebben gezocht in de schaduw van de kustlijn. Mannen, vrouwen en kinderen leven in kleine kampen langs de Noord-Franse kust, wachtend op hun kans om in gammele bootjes de gevaarlijke oversteek te wagen naar de UK.

Buiten de grenzen van de traditionele documentaire fotografie wordt deze reeks uitgebreid naar installaties met textiel en video. De textielwerken, die verwijzen naar huiselijke voorwerpen zoals dekens, kussens en sjaals, vormen een bewust contrast met ons leven. Zij benadrukken het verschil tussen het comfort – dat we vaak als vanzelfsprekend beschouwen – en de harde realiteit waarmee mensen in de marge te maken hebben. 

De installaties maken een brug tussen de waarnemer en het geobserveerde. Door het vertrouwde tegenover het onbekende te plaatsen, wil dit werk een reflectie uitlokken over de contrasten tussen ons dagelijks leven en de uitdagingen waarmee vluchtelingen worden geconfronteerd. En door de menselijke verhalen in deze landschappen te belichten en de symboliek van de objecten te integreren, wil deze reeks inspireren tot dialoog en empathie.


Momenteel te zien in Het Gasthuis Mechelen, bij Seppe Nobels.
https://www.seppenobels.be/t-gasthuis/


Follow the project on Instagram: https://www.instagram.com/mare_britannic/
Textiles and prints for sale at The Shop.